Gullungarna

Våra mål ....

Läroplansmål enl. lpfö 98 rev 2016

  • utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,
  • utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och välbefinnande,
  • utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra, 
  • utveckar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner

.

Vad händer nästa vecka....

v 48

Utflykt ta med egen fika

Vad har vi gjort

V47 

Idag var det Ebbe som hade bok med sig, Findus flyttar ut. 

Han berättade om vad den handlade om och visade sin favorit bild.

Sedan avslutade vi det vi ska sälja på basaren.

Musikstopp med instruktioner och öva på I ett hus med tecken fick avsluta dagen.

v 46

Idag var det Elliots tur att berätta om sin bok, Morfar och Filippa hoppar studsmatta.

Sedan började vi förbereda till basaren. Vi målade grankottar och gjorde musli.

Som avslutning på dagen lekte vi musikstopp och hade avslappning.

 

v 45

Idag har vi lyssnat till Stellas bok "ABC"

Vi har pysslat till Spök och äckelfesten och gjort Pumpor av pärlor och piprensare och Spöken i papper som vi klistrat ögon på.

 

V. 42

Stina berättade om sin bok, God Natt Alfons Åberg. Vi har även gjort trolldeg, barnen fick göra sina första bokstäver. 

V. 41

Äntligen kom vi iväg på den efterlängtade utflykten. När vi hade gått en liten bit var vi framme vid ängen, barnen fick börja med att springa av sig lite, sedan var det dags att fika. Jättespännade, barnen satt verkligen och njöt av sitt fika. Vi övade på att känna igen "våra" bokstäver och att göra tecknet för våra första bokstäver. Vi avslutade med lek i lekparken

V 39

Vi startar upp med godmorgonsång på lite olika språk, idag blev det svenska, engelska och makedonska.

Sedan tog vi fram våra namnkort, fler barn börjar känna igen sitt namn nu. Vi visar även tecknet för deras första bokstav.

För att få in rytmen i språket klappade vi våra namn. Vi jämförde hur många bokstäver det var och hur många klapp det var i varje namn.

Efter lite frukt behövde vi röra på oss. Mora träsk har många bra rörelsesånger som får i gång kroppen.

Bobbos väska kom fram idag, men när vi tittade i den var den tom så barnen fick i uppdrag att hämta sakerna till Bobbos vänner. Halsband, bil, blomma, napp och ett äpple.

Vi plockade fram våra papper som vi målat en valfri färg på och skrev första bokstaven i våra namn på det. De hänger på vår dokumentationsvägg nu.

Till sist dansade vi till babblarna och  avslutade med avslappning till babblarnas vaggvisa.

 

 

 

I dag har vi haft vårt andra tillfälle tillsammans med Gullungarna. Vi har lekt ett skepp kommer lastat, där man fick berätta vad man heter och vad ens föräldar heter. Vid varje tillfälle kommer vi att jobba med namnkort, så att barnen lär sig känna igen sitt eget namn.

Vi har även hunnit med att härma olika ansiktsuttryck, läsa boken i Bobbos väska, måla och leka några rörelselekar.

Clownkort, med olika ansiktsuttryck